Julika Marijn | theatermaker | actrice | stemactrice | presentator

Theatermaker Julika Marijn speelde in 2022/2023 haar voorstelling In de schaduw van Rembrandt, de herstory van Geertje Dircx, de tweede vrouw van de schilder. Ook maakte en speelde ze in 2023 Buiten de lijnen, het mysterie Mondriaan i.s.m. pianist en componist Rembrandt Frehrichs, een muziektheatervoorstelling in opdracht van Flint en de Gemeente Amersfoort ter gelegenheid van 150 jaar Mondriaan. Voor het Gergiev Festival in Rotterdam schreef en speelde Julika in september 2021 de muziektheatervoorstelling ‘Les Ventresca’ over de Russische componist en mecenas Mitrofan Beljajev uit Sint-Petersburg. Dit was een samenwerking met een strijkkwartet van het Rotterdams Philharmonisch. 

Het werk van Etty Hillesum is een blijvende inspiratiebron. Ter gelegenheid van 75 jaar Vrijheid maakte Julika de voorstelling Dat onverwoestbare in mij, in de regie van Diederik van Vleuten. Vanwege de corona werd de voorstelling verspreid gespeeld in 2020/2021/2022. In 2020 was ze ook te zien als Etty in de NPO documentaire ‘Etty Hillesum, schrijfster in oorlogstijd’ en maakte Jacobine Geel een tweeluik over haar voorstelling. In 2003 debuteerde Julika met haar eerste project rond Etty: de door haar geschreven solovoorstelling In duizend zoete armen. Ze speelde deze in de voormalige woning van Etty aan de Gabriël Metsustraat in Amsterdam, waar zij voor de gelegenheid een huiskamertheater realiseerde. De voorstelling was bijna 200 keer te zien en zelf in België̈, Israël en Singapore.

Julika speelde bij Het Nederlands Kamerkoor Etty in de voorstelling La Figure Humaine (regie Frances Sanders). Ze speelde in het kader van het Etty Hillesum-jaar (2014) Die Weise von Liebe und Tod in samenwerking met mezzosopraan Christianne Stotijn en het Amsterdam Ensemble. Hiervoor schreef ze het script samen met Moniek Kramer (regie). In 2014 verscheen haar boek Altijd Etty over Etty’s gedachtegoed i.s.m. Ton Jorna.

Sinds 2003 schrijft en speelt Julika haar eigen theaterproducties. Krachtige vrouwen die hun eigen weg en stem zoeken, is een terugkerend thema in haar werk. Na een tournee met haar zelfgeschreven muzikale monoloog De hoer en de heilige sleepte ze met haar derde muziektheater solovoorstelling getiteld Tegenover Lady Di, twee publieksprijzen in de wacht (Isala Theater Capelle aan de IJssel en Munttheater Weert). Haar vierde solovoorstelling Uit Verdriet Geboren was een persoonlijke zoektocht naar de kunstverzamelaar Helene Kröller-Müller (eindregie Diederik van Vleuten). Deze kwam in samenwerking met het Kröller-Müller museum tot stand en toerde twee seizoenen door het land en speelde in diverse musea.

Julika speelde de minnares van Napoleon (Huub Stapel) in de voorstelling Napoleon op Sint-Helena (spel en klassieke zang). Ze toerde met de De Vagina Monologen door het land en speelde mee in Brigitte de Musical. Voor haar opleiding aan de ATKA had ze een hoofdrol in de jongerenvoorstelling van Toneelgroep Amsterdam. Ze speelde in diverse afstudeervoorstellingen van de regieopleiding en bij Theatermakers Radio Kootwijk. Naast haar theaterwerk speelde ze (gast)rollen in televisieseries, sprak ze verschillende luisterboeken, reclames en films in.
Ook is Julika werkzaam als docent bij o.a
Avicenna Academie voor Leiderschap. Een paar jaar was ze verbonden aan de Koningstheateracademie in Den Bosch en de vooropleiding van de ATKA.